Muhammad SAW-Kisah Hidup serta Peperangan di zamannya


Banyak sudah kita menelaah buku sekisar riwayat Nabi saw, namun buku ini amat menarik kerana menampilkan suatu kelainan. Apakah kelainannya? Semasa membaca buku ini, seakan terasa ada kesan sampingan; baik dari rohani ataupun emosi. Derap perjuangan ketika Nabi saw memimpin para sahabatseakan terhidu keringan debu yang terhambur.
Buku yang memuatkan sikap Rasulullah SAW yang membayangkan sikap Islam dalam pelbagai situasi sama ada genting ataupun tenang. Menghayatinya seakan-akan samalah seperti kita dijemput untuk bersedia di tengah-tengah medah jihad dalam Perang Ahzab, Khaibar, Hunain ataupun mungkin juga berada di tengah-tengah meja bundar
di mana Perjanjian Hudaibiyah dimeterikan. Gaya ianya ditulis cukup istimewa kerana sesuai dengan tajuknya yang menyentuh persoalan sirah.
Buku ini cukup detail. Teknik penceritaannya cukup tersendiri. Ia bias menyirap darah pejuang, menghiris hati simpati dan boleh menimbulkan kecintaan kepada Rasulullah SAW yang membuak-buak. Terasa benar betapa kurangnya kita berkorban untuk fisabilillah.
Semoga buku yang ditulis daripada dakwat kesedaran ini mampu mengetuk hati kita untuk memberikan sesuatu yang benar-benar memberi bekas kepada kebangkitan semula Islam. Moga usaha memunggah dari khazanah milik Tok Guru ini bermanfaat untuk umat Islam.

Karya: Tuan Guru Dato' Nik Abd. Aziz Nik Mat

Harga: RM27.00

2 comments:

sarah ainaa said...

anadapat rasakan bhw buku ini adalah buku biografi yang terbaik yang boleh kita dapatkan.

al- mujahidah said...

slm.alhamdulillah.ana sudah dapatkan