Belajar Dari Dua Umar-Kenyangkan Perut Rakyat



Meyakini akan mutiara mahalnya itulah, kami mengambil daya usaha ini. Kami menamai buku ini ‘Belajar dari Dua Umar’. Buku ini sebenarnya lebih mahal daripada tajuknya. Ia cuba mengusung teladan yang sarat daripada dua khalifah agung yang pernah dilahirkan dan dihadiahkan oleh tamadun Islam. Jika orang boleh membedah dan mengungkit kegemilangan personaliti Abraham Lincoln ataupun Winston Churcill ribuan kali justeru mengkagumi kemuliaan karektor mereka, apakah menyalahi protokol ataupun mengingkari sejarah sejarah jika kita menyatakan hak kita untuk lebih berbangga dengan dua tokoh wali bertaraf khalifah yang tentunya lebih unggul, bahkan jauh lebih mulia daripada kedua-dua manusia pemimpin yang ditonjolkan oleh Barat itu. Kiranya timbullah (katakan) syak akan kecemerlangan sahsiah, akhlak dan akal budi kedua-dua tokoh alternatif yang kita tampilkan ini, maka buku ini akan mampu menjadi carta semak.
Pada kami, kedua-dua Umar adalah sosok pemimpin yang sungguh-sungguh mendahului kepentingan rakyatnya daripada mengurus kepentingan peribadinya. Mari kita renungi kata-kata salah seorang daripada kedua-dua Umar ini berbunyi, “Jika rakyatku kelaparan, aku ingin orang pertama yang merasainya. Kalau rakyatku kekenyangan, aku ingin menjadi orang terakhir yang menikmatinya.”
Bagi kami, jika perlu ada kekaguman terhadap mana-mana manusia yang bernama Umar di sepanjang sejarah ketamadunan, maka hanya terdapat dua sahaja nama besar iaitu Umar al-Khattab dan Umar bin Abdul Aziz. Dan, inilah buku yang akan menjadi persaksiannya.
Selain itu, ikuti pandangan Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat tentang kehebatan dua khalifah ini.
Karya: Andi Bastoni
Pandang Sisi oleh: TG Dato' Nik Abd. Aziz Nik Mat
Harga: RM15.00

No comments: